Sunday, 19 July 2015

Vitamin B Complex.. Banyak Khasiatnya...

Baru2 ni saya sendiri mengalami sakit pinggang disebabkan terhantuk kat kerusi ketika hendak duduk. Boleh tahan sakitnya.. Mula2 biar je.. ingat sakit masa tu je.. Sakitnya berlarutan hingga masuk hari ke 5. Lastly, pergi juga ke klinik oleh sebab x tahan sakit terutama ketika memandu. Doktor suggest ambik injection untuk menghilangkan sakit disebabkan waktu berpuasa. Sayang pulak nak berbuka kan.. Doktor juga bagi ubat sapu dan Vitamin B. Rupa2nya doktor bagi Vitamin B itu berfungsi juga untuk mengurangkan rasa sakit dan melancarkan perjalanan darah. Selain itu Vitamin B juga menguatkan saraf.
Teringat B Complex Shaklee kat rumah.. Semenjak tu memang x pernah tinggal si kuning B Complex..
Memang cuba elakkan makan ubat yang doktor bagi semenjak amalkan suplemen Shaklee.
Alhamdulillah.. sakit pun dah beransur sembuh..  


 


Apakah manfaat dari vitamin B1, B6 dan B12 ?

Vitamin B1
Sumber : beras merah, kuning telur, ikan, kacang dan gandum
Manfaatnya :
  • melancarkan metabolisme
  • melancarkan peredaran darah
  • mengoptimalkan aktiviti kognitif dan fungsi otak
  • mencegah terjadinya kerosakan urat saraf
  • memulihkan gangguan saraf 

Vitamin B6
Sumber : daging, hati, ginjal, ikan, kacang dan beras tumbuk
Manfaatnya :
  • memlancarkan metabolisme
  • meningkatkan kekebalan tubuh
  • menjaga keseimbangan garam-garam mineral
  • membantu sintetis RNA dan DNA

Vitamin B12
Sumber : hati, ikan, susu dan olahannya, daging, telur dan rumput laut
Manfaatnya :
  • mencegah kerosakan urat saraf
  • membantu pembentukan sel darah merah
  • melancarkan metabolisme sistem tubuh
  • mengubah karbohidrat, protein dan lemak kepada tenaga

Apakah yang akan berlaku jika kita kekurangan vitamin B?

Kekurangan vitamin B Complex boleh menyebabkan:

  • Lemah sistem saraf
  • Mengganggu fungsi otak yang mana akan meningkatkan lagi risiko penyakit jantung. 
  • Pembentukan sel abnormal
  • Mengakibatkan anemia
  • Masalah depresi (tekanan perasaan)
  • Kehilangan daya memori
  • Cepat letih
  • Sesak nafas
  • Insomnia
  • Kurang fokus dan konsentrasi
  • Mudah tersinggung

Apakah kelebihan vitamin B Complex dari Shaklee?

Terdapat banyak kelebihan yang terdapat di dalam B Complex Shaklee.
Antaranya;


  1. Menghasilkan tenaga dan berperanan dalam membantu kemampuan berfikir.
  2. Mengelakkan penyakit beri-beri.
  3. Merangsang pertumbuhan pada kanak-kanak.
  4. Diperlukan untuk kesihatan mata, kulit, kuku dan rambut.
  5. Penting untuk sirkulasi dan fungsi normal sistem saraf.
  6. Mencegah stress.
  7. Menguatkan antibodi tubuh.
  8. Amat penting untuk aktiviti sel genetik.
  9. Diperlukan dalam pembentukan protein asid amino.
  10. Diperlukan untuk memproses dan perbaikan sel-sel darah merah.
  11. Mencegah anemia.

Apakah kelebihan vitamin B Complex Shaklee untuk kanak-kanak?

  1. Merangsang pertumbuhan.
  2. Meningkatkan kemampuan berfikir.
  3. Memberikan tambahan tenaga.

Apakah kelebihan vitamin B Complex Shaklee untuk orang dewasa?

  1. Menambah tenaga.
  2. Mengurangkan stress.
  3. Melambatkan proses uban di rambut.
  4. Membantu meningkatkan konsentrasi.

Apakah kelebihan vitamin B Complex Shaklee untuk ibu mengandung?

  1. Amat diperlukan untuk pembentukan dan aktiviti sel genetik.
  2. Mencegah anemia (tekanan darah rendah).
  3. Membekalkan asid folik yang sangat penting utk mengelakkan kecacatan janin

Siapakah yang perlu mengambil vitamin B Complex Shaklee?

  1. Ibu yang menyusukan
  2. Ibu yang hamil
  3. Ibu yang sedang berpantang
  4. Mereka yang inginkan kulit yang cantik dan sihat 
  5. Mereka yang ingin mendapatkan anak
  6. Mereka yang mengalami masalah migrain
  7. Mereka yang mengalami alahan/eczema
  8. Mereka yang mengalami masalah rambut
  9. Mereka yang ingin mengawal paras kolestrol 


Berminat?? Sila hubungi Yati di talian 017 - 365 7125 atau add fb https://www.facebook.com/Nor Hayati dan jangan lupa like fanpage Yati https://www.facebook.com/pages/Vitamin-Sihat-Cantik
* Supplemen / vitamin bukanlah ubat. Pengambilan supplemen adalah bertujuan untuk mengisi kekurangan zat dan nutrisi yang diperlukan oleh badan akibat diet harian yang tidak seimbang.
 

No comments:

Post a Comment